onsdag 22 maj 2013

Är Islam fientligt mot kvinnors rättigheter?


Ahmed Riza, revolutionär och ledarfigur för oppositionen mot Ottomanska monarkin i slutet på 1800-talet, I ett brev till sin syster:
"Om jag vore en kvinna så skulle jag omfamna ateism och aldrig bli muslim. Föreställ dig en religion som tvinga på en lagar som alltid gynnar män men som är vansklig för kvinnor. Så som att tillåta min man att ha ytterliga tre fruar och ett obegränsat antal konkubiner. Houri som väntar honom i himmlen, medan jag skyler mitt huvud och ansikte så som en mjölnares häst. Vid sidan av detta vore jag inte tillåten att skilja mig från en man som alltid hindrade mig från att roa mig, men jag skulle vara tvungen att underställa mig hans slag. Håll denna religion borta från mig."

Mer i L'Orientalists uppsats om frågestälningen:
http://youtu.be/26o_EO0t4v0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar